O mnie
O
Hi! I’m Joanna Sojka (Radziszewska), a lyric-coloratura soprano with a deep love for classical music.
Joanna Sojka ukończyła z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach
2016/2017 studiowała u Petera Kooij oraz Kathariny Rössner-Stütz w Hochschule für Künste
Bremen.
Laureatka III Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Muzyki Dawnej “Canticum Gaudium” w Poznaniu. Zdobyła wyróżnienie na IV Międzynarodowym Konkursie Solowego Śpiewu Sakralnego “Ars et gloria” w Katowicach.
Artystka występuje w Polsce i za granicą z takimi zespołami jak m.in.: Sinfonietta Cracovia, Capella
Cracoviensis ,Oh! Orkiestra Historyczna, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Baroque Collegium 1685.
Joanna miała okazję występować pod batutą tak wybitnych dyrygentów, jak np. Marc Minkowski,
Rinaldo Alessandrini, Joshua Rifkin, Dirk Vermeulen, Dirk Brossé.
Do tej pory artysta wystąpił w następujących rolach:
- Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie Piccolo w Warszawskiej Operze Kameralnej;
- Eurydyka w Orfeuszu i Eurydyce C.W. Glucka w reżyserii Magdaleny Piekorz, z dyrektorem muzycznym Stefanem Plewniakiem w Operze Nova Bydgoszcz;
- Nina w Il giovedì grasso G. Donizettiego i Serafina w Il campanello G. Donizettiego w Warszawskiej Operze Kameralnej;
- Celia w Lucio Silla W. A. Mozarta na festiwalu Opera RARA z orkiestrą Capella Cracoviensis pod dyrekcją Alessandro Moccia;
- Cleone / Une Ombre Heureuse / Une suivante de Phébé w Castor et Pollux J. Ph. Rameau, w reżyserii Dedy C. Colonny i pod dyrekcją Benjamina Bayla w Warszawskiej Operze Kameralnej;
- Eurinda, królowa Sycylii, w operze Moro per amore A. Stradelli, wystawionej w rzymskim teatrze Palazzo Altemps pod dyrekcją Andrei De Carlo;
- Belinda w Dydonie i Eneaszu H. Purcella w Teatrze Wielkim w Poznaniu w reżyserii Paula Esswooda;
- Konstancja w orientalnej przygodzie, na podstawie opery W. A. Mozarta Die Entführung aus dem Serail KV 384, wystawionej przez Warszawską Operę Kameralną;
- Marzia w operze ” Arminio ” J. A. Hassego z {Oh!} Orkiestra Historyczna w Teatrze Miejskim w Gliwicach, Polska;
- Megacle w operze L’Olimpiade A. Vivaldiego pod dyrekcją Rinaldo Alessandriniego we Wrocławiu.
Ważne miejsce w repertuarze artystki zajmują następujące części: W. A. Mozart – m.in. Królowa Nocy, Celia, Ismene, Ilia, Zerlina, ZuzannaG. Donizetti – NorinaV. Bellini – Elvira ( I Purytani), Amina (Lunatyczka); Ch. Gounod – Julietta (Romeo i Julia); G. Verdi – Gilda (Rigoletto); R. Strauss – Zerbinetta (Ariadna na Naxos); J. Strauss – Adela (Zemsta nietoperza); J. Offenbach – Olimpia (Les Contes d’Hoffmann); G. F. Handel – Morgana (Alcina), Dalinda (Ariodante), Dorinda (Orlando), a także oratoria (np. Schöpfung, Jahreszeiten, Carmina Burana, Gloria Poulenca) i pieśni. Artystka występowała z repertuarem muzyki filmowej. Wykonała między innymi: Wokalizę z filmu “Dziewiąte wrota” Wojciecha Kilara, solowe fragmenty ze ścieżek dźwiękowych z “Władcy Pierścieni”, “Tytusa Andronikusa”, “Gladiatora”, “Incepcji”, “Księżniczki Mononoke”.
Muzyka filmowa
Od 2009 roku Joanna rozwija swoje zainteresowania muzyką filmową. Wykonywała m.in. Wokalizę z filmu “Dziewiąte wrota” Wojciecha Kilara, solowe fragmenty ze ścieżek dźwiękowych do filmów “Władca Pierścieni”, “Tytus Andronikus”, “Gladiator”, “Incepcja”, “Księżniczka Mononoke”. Uczestnicząc w dziewięciu edycjach Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, gdzie wykonywała muzykę filmową pochodzącą z wielu kultowych produkcji filmowych, często współpracując z jej kompozytorami i słynnymi dyrygentami światowej klasy.